Форум Блог Новости Путеводитель   Реклaма

Шри-Ланка › Гора Лаггала (Лакегала) - башня Раваны. Был ли кто?

Карма 488
26.10.2012
Индостане, знающие центральные районы Ланки, скажите, а никто не пытался залезть на Лакегалу/Лаггалу/"Прицельную Скалу" - Башню Раваны - 1310 метровую гору недалеко от Канди?

Вкратце предыстория:

Собственно, Рамаяна, знаменитое повествование о Раме, Сите и Раване. Вкратце содержание (в версии, спёртой с сайта, посвящённого казакам в Индии, поэтому за точность не ручаюсь, а самому излагать лениво и долго ж-))):

"...У индийского царя Авадха [то бишь Айодхьи] по имени Дашаратха, было много жен, но он был бездетен. Наконец, в старости, у него от разных жен рождаются четыре сына. Старший сын РАМА, по имени которого и называется Рамаяна, превосходит своими добродетелями всех других. Царь Дашаратха назначает его своим наследником и собирается передать ему царство. Однако при дворе начались интриги. Из-за них Рама вынужден уйти в изгнание в дикие леса, где проводит четырнадцать лет. Вместе с ним уходят его жена Сита и брат Лакшман. Могучий царь демонов (ракшасов) по имени Раван похищает Ситу в лесу. В поисках Ситы Рама блуждает по лесам и оказывается в стране обезьян. Он заключает союз с царем обезьян Сугривом и выступает в поход на город Ланку - столицу "плохого" Равана. Рама побеждает Равана, убивает его, возвращает Ситу и вместе с ней и Лакшманом возвращается в Авадх, где наконец становится царем..."

(с) спёрто с инета, адрес уже не помню

Далее:

"...According to the Sinhala legend, the Lakegala rock is considered as the Kingdom Lankapura where King Ravana's capital. It is also said that Ravana met Princess Sita, the Queen of Rama beside this rock. But the most of Meemure Villages believe that Lakegala is the place where King Ravana lifted his air plane called "Dhadumonara"; an ancient glider; an Air Chariot. The triangular shape of the Rock is ideal for such an operation. This Dhadu Monara was his official Plane and he makes use of travels and used to capture Sita from India..."

http://en.wikipedia.org/wiki/Lakegala

И

"...The cartels behind the Dunuvila lake are called Laggala. Laggala is derived form the Sinhala term Elakke Gala, which when translated into English gives us the meaning Target Rock. Laggala served as a sentry point to the King Ravana's army and it was from this rock the first Glimpse of Lord Rama's army was sighted and informed to King Ravana. This hill is geographically the highest part of the northern region of King Ravana's city and on a clear day the north east side that is Thiru Koneshwaran and north west side that is Talai mannar could be seen even today. King Ravana is believed to have done meditation on this rock and prayed Lord shiva at Thiru Koneshwaran from this point.

It is here that King Ravana was killed by Lord Rama's Brahmaastharam. The top of Laggala is flat and is believed to have been hit by the Brahmaastharam...."

http://tourslanka.com/sri-lanka-map/ramayana-sites/laggala.html

Это совсем рядом с Меемуром (http://en.wikipedia.org/wiki/Meemure).

http://trips.lakdasun.org/hiking-lakegala-knuckles-mountains.htm

Всё хотел в прошлый раз добраться до Канди и залезть на эту Башню Раваны, где он медитировал и молился Шиве, где была взлётно-посадочная полоса его воздушной колесницы, и где он был убит во время битвы с Рамой. Но, увы, не получилось - побережье и обстоятельства не отпустили в Горы, надо попробовать ещё раз ж-)))

Нашёл тут интересный репорт ланкийских чуваков как они лазили туда:

http://trips.lakdasun.org/hiking-lakegala-knuckles-mountains.htm

Пишут, что пользовались верёвками, и что на "классическом", более пологом пути, наклон от 70 до 80 градусов. Вот тут другие чуваки нарисовали примерную схему восхождения.

Кто-нибудь что-нибудь слышал о подобном, или вдруг сам предпринимал? Было бы очень интересно узнать.

Спасибо заранее!
Лаггала/Лакегала
Лаггала/Лакегала
Вид снизу из отчёта ланкийцев - ОТЧЁТЛИВО ВИДНО МНОЖЕСТВЕННЫЕ СЛЕДЫ ОТ КОЛЕСНИЦЫ РАВАНА ОТ ПОДНОЖИЯ ВВЕРХ! (бгыгыгы ж-)))
Вид снизу из отчёта ланкийцев - ОТЧЁТЛИВО ВИДНО МНОЖЕСТВЕННЫЕ СЛЕДЫ ОТ КОЛЕСНИЦЫ РАВАНА ОТ ПОДНОЖИЯ ВВЕРХ! (бгыгыгы ж-)))
Дорога вверх оттуда же
Дорога вверх оттуда же
Примерный "классический" маршрут
Примерный "классический" маршрут
Flak  м
Карма 108
26.10.2012
крутейший маршрут. нужно будет попробовать. не слышал чтобы туда кто-то забирался
Карма 488
26.10.2012
"...In 2002 Memure people's start "pirith ceremony" on top of the Lakegala. I heard nearly 100 people went Lakegala including women's. Firstly some people climb & place steel rods. Then others use steel rods & ropes.I think steel rods at present.Top of the Lakegala have big flat area & terrible wind.They are continue "pirith ceremony" until 2006..."

"...Most part of the mountain we were able to climb without any equipment. But for the last part we need at least a rope and experienced rock climber. That fellow has to climb first and put the rope to follow others. As I can remember the rock is pure Granite. At the last part there is a 'gal Kaanuwa'. Therefore you can climb without much difficulty..."

"...There were some eco-turist band wagon people joined with few people who believe on certain myths and then worked hard to promote certain things by putting new names. Such idiocies has been done for their own business or personal gains. The manipulation of the name from Laggala to Lake Gala seems to be such kind of mess. Some of these people are covertly supported by the Indians for certain political agendas. They could even paid few bucks to native villagers and would have told them to do the things above mentioned.. We have witnessed these kind of things in many other occasions..."

"...The adaptation of a name to suite easy pronounciation has been happening for many centuries. "Laggala", "Lakegala" had been originally known as "Ilakka Gala" associated with the Ravana Stories. (Ilakka Gala meaning the point of aim in this instance). "Meemure" was known as "Mini Mure" where corpses were piled (Mini - Dead Bodies and Mure meaning many - ie. Wedi Mura etc)..."

"...the rock is call Lakegala, Laggala is basically a name of a village in the area..."

"...the vertical drift side of the lakegala has about 3000 feets, means more than 900 meters..."

с тех же ссылок
Карма 488
26.10.2012
Flak
крутейший маршрут. нужно будет попробовать.

Меня в особенности связь с Раваной привлекает Ж-)))

Flak
не слышал чтобы туда кто-то забирался

В инете ланкийцы пишут что лазили, причём даже регулярно. Раз они смогли - есть, ИМХО, надежда что и мы сможем :-) Особенно если там железные скобы правда остались ещё от предыдущих лазунов.
Flak  м
Карма 108
26.10.2012
мне всегда казалось, что сигирия подходит под дворец раваны. из-за львиных лап.

и у него вроде как была вимана. а вимане не требуется "взлетно-посадочная полоса"
Карма 488
26.10.2012
Flak
и у него вроде как была вимана. а вимане не требуется "взлетно-посадочная полоса"

Была версия и про колесницу, даже в Индо-Японском мультике "Рамаяна" Равана на ней летал вот в этом:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ramayana:_The_Legend_of_Prince_Rama

Flak
мне всегда казалось, что сигирия подходит под дворец раваны. из-за львиных лап.


Кто их знает - столько времени прошло. ИМХО они ОБА могли быть дворцами, почему бы и нет?))) Да и посетить их оба весьма интересно было бы)
Ramayana: The Legend of Prince Rama. 1992
Ramayana: The Legend of Prince Rama. 1992
Flak  м
Карма 108
26.10.2012
вот более новая. классный мультфильм.

http://vk.com/video2880435_162591441
Карма 488
26.10.2012
Flak
вот более новая. классный мультфильм.


Спасибо, обязательно гляну! Но та, особенно в оригинальном звуке - это тоже шедевр, ИМХО.

Вот ещё нашёл про Равановский летающий девайс:

"...Dandu Monara (Flying Peacock, Wooden Peacock) was a flying machine built by King Ravana (Sri Lanka). According to Hindu beliefs as told in the epic tale Ramayana, King Ravana used the "Pushpaka Vimana" to abduct Queen Sita from Rama. In Sinhala Pushpaka Vimana is known as '"Dandu Monara".

According to the Ramayana, the "Pushpaka Vimana" landed at Werangatota, about 10 km from Mahiyangana. It is the hill station of Nuwara Eliya in central Sri Lanka..."

http://en.wikipedia.org/wiki/Dandu_Monara

Получается, что и машина была, и Вимана, или они были одно и то же, или одно из двух ж-)))

А ещё получается, что третья точка появилась кроме Сигирии и Лаггалы - Верангатота %-)))
Карма 525
26.10.2012
Flak
сигирия подходит под дворец раваны. из-за львиных лап.

А я вот как-то в инете видела фото дворца - на Сигирию совсем не похоже... Мне вот тоже интересно, где этот дворец
Карма 488
26.10.2012
poisoned
А я вот как-то в инете видела фото дворца

На Лаггале, кстати, дворца не было - там была смотровая точка, место медитаций и проведения обрядов, и "взлётка" для Виманы/Пушпаки/Дандумонары.

Про Виману ещё вот тут интересное пишут:

"...The ancient Indian epic describes a Vimana as a double-deck, circular aircraft with portholes and a dome, much as we would imagine a flying saucer.

It flew with the "speed of the wind" and gave forth a "melodious sound." There were at least four different types of Vimanas; some saucer shaped, others like long cylinders ("cigar shaped airships"). The ancient Indian texts on Vimanas are so numerous, it would take volumes to relate what they had to say. The ancient Indians, who manufactured these ships themselves, wrote entire flight manuals on the control of the various types of Vimanas, many of which are still in existence, and some have even been translated into English.

The Samara Sutradhara is a scientific treatise dealing with every possible angle of air travel in a Vimana. There are 230 stanzas dealing with the construction, take-off, cruising for thousand of miles, normal and forced landings, and even possible collisions with birds. In 1875, the Vaimanika Sastra, a fourth century B.C. text written by Bharadvajy the Wise, using even older texts as his source, was rediscovered in a temple in India. It dealt with the operation of Vimanas and included information on the steering, precautions for long flights, protection of the airships from storms and lightening and how to switch the drive to "solar energy" from a free energy source which sounds like "anti-gravity."

The Vaimanika Sastra (or Vymaanika-Shaastra) has eight chapters with diagrams, describing three types of aircraft, including apparatuses that could neither catch on fire nor break. It also mentions 31 essential parts of these vehicles and 16 materials from which they are constructed, which absorb light and heat; for which reason they were considered suitable for the construction of Vimanas. This document has been translated into English and is available by writing the publisher: VYMAANIDASHAASTRA AERONAUTICS by Maharishi Bharadwaaja, translated into English and edited, printed and published by Mr. G. R. Josyer, Mysore, India, 1979 (sorry, no street address). Mr. Josyer is the director of the International Academy of Sanskrit Investigation located in Mysore..."

Чертёж оттуда же:

http://www.world-mysteries.com/sar_7.htm#Ancient%20Indian

Ссылка и картинка отсюда:

http://djchar89.byethost4.com/index.html
Помощь сайту
Войди или зарeгиcтpируйся, чтобы писать
Случайные топики
Новое в Блоге